Παράλιο Άστρος
logo: Το Άστρος της Θαλάσσης
Αναζήτηση Go

Μονή Λουκούς - Monastery Loukous

Κατηγορία Εκδρομικές διαδρομές | Αναρτήθηκε 06-08-2012 12:17:35 am | από nskarmoutsos

Μονή  Λουκούς (εορτάζει στις 6 Αυγούστου)

Σε απόσταση 8,5 χιλιόμετρα από το Παράλιο Άστρος  στο δρόμο με κατεύθυνση την Τρίπολη, συναντάς την Ιερά Μονή Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Χριστού (Λουκούς), ένα πανέμορφο Μοναστήρι, δίπλα από τα ερείπια της Βίλας του Ηρώδου του Αττικού, Έχει επικρατήσει να λέγεται «Μονή Λουκούς»! Το όνομα Λουκού, κατά μία εκδοχή, προέρχεται από το γυναικείο όνομα, Λουκιανή… ίσως και από το λατινικό LUCUS = ιερό δάσος! Όλες τις ώρες της μέρας είναι ένα ονειρώδες Μοναστήρι· περισσότερο, όμως, στο λιόγερμα, όταν όλα σιωπούνε και κουρνιάζουνε! Δεν είναι τυχαίο, το γεγονός, ότι, ο Ηρώδης ο Αττικός, αυτόν τον τόπο επέλεξε να κτίσει τη Βίλα του και να την προικίσει μ’ ένα σωρό καλλιτεχνήματα… Εδώ καλούσε τις προσωπικότητες, τους φίλους του… κι έκανε τα συμπόσια του!

Η Ζάβιτσα, η Παλαιοπαναγιά, το Ελληνικό είναι βουνά του «μεγάλου Πάρνωνα», που αγκαλιάζουν το Μοναστήρι ενώ, ο ήρεμος Τάνος, κυλάει τα νερά του, ακριβώς, μπροστά του! Η Μονή της Λουκούς είναι κτισμένη στα ερείπια της αρχαίας Εύας -πόλη της αρχαίας Θυρέας- με το Ιερό του διάσημου γιατρού της αρχαιότητας, Πολεμοκράτους! Πρόκειται για πολύ παλιό Μοναστήρι, αν αναλογιστεί κανείς, ότι, κατά τον 5ο αιώνα μ.Χ., υπήρχε Ναός εδώ, στα ερείπια του οποίου, το 1117 (από δείγματα αρχιτεκτονικής, συμπεραίνουμε) οικοδομήθηκε ο σημερινός, προς τιμή της Θείας Μεταμόρφωσης του Σωτήρος! Κι αυτή η Μονή είναι, ακόμη μία, από τα Σταυροπηγιακά Μοναστήρια μας! Από τις σωζόμενες Πατριαρχικές επιστολές αποδεικνύεται, ότι, η Μονή, από το 1450 μ.Χ. και μετά, ζυμώνεται, κυριολεκτικά, σε όλες τις καταστάσεις κι εξελίξεις μ’ αφορμή, βέβαια, την κεντρική θέση της (δρόμος Τρίπολης – Λεωνιδίου, Αη-Γιάννης, Τριστενά, Μελιγού, ‘Αγ. Πέτρος, Καστρί, Πλάτανος…). Με ημερομηνία 20 Σεπτ. 1696 έχουμε Έκθεση του ηγουμένου, Νεκτ. Τζέκα, που αναφέρει ότι ‘το Μοναστήρι περικλείετο από μάντρα, διέθετε 12 κελλιά -8 σκεπασμένα και 4 ξεσκέπαστα- δίπατο Πύργο, δύο μικρότερους, μαγειρείο, τρία σπίτια, ένα Ναό, κτήμα με 600 ελιές… Η δύναμη της Μονής 6 μοναχοί…»!

 

Από το 1770 και μετά, μέχρι τους χρόνους της Επανάστασης, η Μονή παρουσιάζει κίνηση… όσον αφορά δωρεές, αφιερώσεις… Το βράδυ της 5 Αυγούστου 1826 -παραμονή της Μεταμορφώσεως- ο Ιμπραήμ έκαψε το Μοναστήρι! Οι ζημιές, τις οποίες αποκατέστησαν οι Μοναχοί, δεν ήταν μεγάλες… Ως Μετόχια του Μοναστηριού αναφέρονται η Αγια-Σωτήρα στη Ζάβιτσα, ο Aγιος Ιωάννης (Καλύβια), ο Aγιος Δημήτριος (Απάν’ Αγιάννης)… Το 1833 (Ιούλιος) ο ηγούμενος Κ. Κοράλλης, σ’ Έκθεσή του προς το Επισκοπείο Κυνουρίας, αναφέρει 19 κελλιά, 6 θόλους, ελαιοτριβείο… Από το 1833, με Βασιλικό Διάταγμα, η Μονή μετατρέπεται, από Αντρική σε Γυναικεία, για να επανακάμψει, ως Αντρική από το 1837 και, τελικά, από το 1946 να λειτουργεί, πολύ εύρυθμα, ως Γυναικεία Κοινοβιακή -πολλές φορές με 20 μοναχές- ανήκουσα στην Ι.Μ. Μαντινείας και Κυνουρίας! Ο προσκυνητής – επισκέπτης, στο Μοναστήρι της Λουκούς, θα θαυμάσει τη σπάνια Βιβλιοθήκη με τους 300 τόμους χειρόγραφα(!), Πατριαρχικά Σιγίλλια και Κώδικες, Σταυρούς ευλογίας, το, από το 1781, Ιερό Ευαγγέλιο(!), Aγια Ποτήρια, Aμφια, τις δύο φορητές Εικόνες -του Αγ. Νικολάου και της Μεταμορφώσεως- από το 16ο αιώνα, Λείψανα Αγίων, τον αργυρό Σταυρό με Τίμιο Ξύλο…

Εντός του Βυζαντινού Ναού -με οκταγωνικό ψηλό τρούλο -μένεις εκστατικός από την ολόγιομη επιφάνεια του από Αγιογραφικές παραστάσεις της Παλαιάς και Καινής Διαθήκης του 16ου αιώνα! Μπροστά σου ξεδιπλώνεται όλη η Αγία Γραφή και ο Βίος του Κυρίου! Η αναπαράσταση – αγιογράφηση του Ακάθιστου Ύμνου είναι πρωτόγνωρη! Οι λοιπές φορητές εικόνες είναι έργα του 17ου αιώνα, όπως: της Μεταμορφώσεως, της Αναλήψεως, του Τιμίου Προδρόμου, της Δεήσεως, της Αγ. Αικατερίνης, της Παναγίας και του Χριστού ενθρόνου… Ο Αγιογράφος παραμένει άγνωστος· σίγουρα είναι της Κρητικής Σχολής και με ομοιότητες από Μυστρά!

Πατήστε εδώ για να δείτε το φωτογραφικό υλικό.

Monastery Loukous

Located 8.5 km from the Paralio Astros on the road towards Tripoli, meet the Monastery Loukous, a beautiful monastery, near the ruins of the Villa of Herodes Atticus, has come to be called "Moni Loukous "! The name of Luke, in a version from the woman's name, Lucian ... perhaps from Latin LUCUS = sacred grove! All hours of the day is a dreamy Monastery; more, but in sunset when all are silent. It is no coincidence, the fact that Herod Atticus, this place has chosen to build the Villa and to adorn with many artworks ... here called celebrities, friends ... and he's banquets!

The Zavitsa the Palaiopanagia, Helliniko are the mountains of  the big " Parnonas" that surround the monastery while the river Tanos, passes right in front of! The Monastery Loukous built on the ruins of the ancient city of Eva, the ancient sanctuary of the famous physician of antiquity, Polemokratis! This is a very old monastery, considering that, during the 5th century AD, a temple here, the ruins of which, in 1117 (from samples of architecture, we conclude) built the present one, in honor of the Metamorphosis of Sotiros! And this monastery is also one from the Monasteries Stavropegic! From the Patriarchal surviving letters demonstrate that the monastery from 1450 AD and then, kneaded, literally, in all situations and developments with reason, of course, central location (street Tripoli - Leonidio, Agios Ioannis, Meligou, Agios Petrpos, Kastri, Platanos ...). Dated 20 Sept. 1696 We report the abbot, Nektarios Tzeka, stating that 'the Monastery surrounded by pen , had 12 -8 cells covered and 4 uncovered, two-floors tower, two smaller, kitchen, three houses, a church, farm with 600 olive trees ... The power of the monastery monks 6 ... "!

From 1770 onwards, until the time of the Revolution, the monastery presents motion ... on donations, dedications ... The evening of August 5, 1826-the eve of the Metamorphosis of Sotiros, Ibrahim burned the monastery! Losses, which restored the monks, were small... as a branch of the Holy Monastery referred the Agia Sotira to Zavitsa, Agios Ioannis (Kalivia), Agios Dimitrios (Ano Agios Ioannis) ... In 1833 (July), the abbot, K. Korallis, in his report to the Bishopric Kynourias says 19 cells, 6 domes, oil press ... Since 1833, the Royal Decree, the monastery converted from Male to Female to recover, as the male since 1837, and ultimately from 1946 to function very well as a Women Coenobitic  several times with 20 nuns, belonging to IM Mantinia and Kynouria! The pilgrim - visitor in the Monastery of Loukous, he can admire the rare library with 300 volumes of manuscripts (!) Patriarchal Sigillia and Codes, Blessing Cross, the, from 1781, Holy Gospel (!), Holy Grail, Amfia, the two icons of St. Nicholas, and Metamorphosis-from the 16th century, relics of saints, the Silver Cross with Holy Wood ...

Within the Byzantine church, with tall octagonal dome, you live by the ecstatic from the surface filled with paintings of Biblical scenes of the Old and New Testaments of the 16th century! In front of you unfolds throughout the Bible and the Life of the Lord! The representation - painting the Akathistos Hymn is unprecedented! The other icons are works of the 17th century, such as the Metamorphosis, the Timios of Ioannis the Baptist, the St. Catherine, the Panagia and Christ enthroned ... The Hagiographer remains unknown; surely is the Cretan School and similarities by Mystra!

Click here to see photos.